Veel mensen hebben last van rugklachten, de één soms en de ander regelmatig. Rugpijn is enorm vervelend voor de patiënt, want van rugklachten kun je last hebben tijdens de kleinste alledaagse dingen: van lopen tot afwassen tot je kind optillen tot van de bank opstaan of uit bed komen… Wie heeft hier nu zin in? Bovendien zorgen rugklachten voor een hoog ziekteverzuim en vormen daardoor niet alleen een persoonlijk, maar ook een maatschappelijk probleem.

Een aantal dingen die je zelf tegen rugpijn kunt doen, beschrijf ik in het artikel Adviezen bij Rugpijn. Maar waardoor wordt rugpijn eigenlijk veroorzaakt? En waarom hebben zoveel mensen regelmatig last van hun rug? Op deze vragen geef ik een eerste antwoord in dit artikel over de verschillende oorzaken rugklachten.  
 

Verschillende soorten rugpijn

Rugpijn wordt onderverdeeld in specifieke en a-specifieke rugklachten. Specifieke rugklachten betreffen 5-10% van de mensen die last hebben van rugpijn. Dit zijn klachten in de rug waarbij er een medisch aantoonbare oorzaak is. Denk hier bijvoorbeeld aan hernia van een tussenwervelschijf, een wervelfractuur, zenuwen die klem komen te zitten door vernauwing van het wervelkanaal, tumoren, ontstekingen van de wervels of de ziekte van Bechterew. In deze gevallen zal je onder behandeling moeten staan van een arts en is massage niet altijd de beste manier om genezing te bevorderen…

De meeste mensen die last hebben van hun rug, zo’n 90% van alle gevallen, horen dus in de categorie a-specifieke rugklachten. Het gaat hier om rugklachten in de onderrug waarbij de patiënt wél pijn heeft, maar waarvan de oorzaak van die pijn niet medisch aantoonbaar is. Dit kan ontzettend frustrerend zijn! Gelukkig kan een masseur met gedegen kennis van de anatomie van het lichaam in dergelijke situaties veelal voor verbetering zorgen.  
 

Rugklachten door een verkeerde houding

A-specifieke rugklachten ontstaan vaak door een verkeerde houding. Daarom is het ontzettend belangrijk je bewust te worden van je houding. Hoe sta je en hoe beweeg je? Hoe voelt je rug na het afwassen of een gezellig avondje hangen op de bank? Wanneer je bed of je bank te zacht zijn, dan kan je met een kleine investering mogelijk al een hoop verbetering boeken. Probeer er ook altijd op te letten dat je recht staat en je gewicht gelijk over je benen verdeelt. Hoewel ingesleten houdingen vaak moeilijk te veranderen zijn, kan hier veel winst geboekt worden.

Rugpijn kan ook komen door overbelasting tijdens je werk of tijdens het sporten. Ook hier draait het vaak om een verkeerde houding en de spieren te lang belasten. Op werk is het niet altijd mogelijk om op tijd te stoppen en tijdens het sporten heb je vaak niet op tijd door dat je eigenlijk te lang doorgaat. De truc is om tóch te proberen je bewust te worden van wanneer je lichaam begint met protesteren. Daarnaast kan een masseur helpen je spieren weer lekker los te maken en goed te laten doorbloeden tijdens een uitgebreide rugmassage. Hierdoor wordt het herstel bevorderd en kan verergeren van de klachten worden voorkomen.  
 

Rugpijn door stress en verzwakte spieren

Ook stress kan zorgen voor rugklachten. Over het algemeen geldt dat wanneer je stress ervaart, het lichaam spanning vasthoudt en de spieren daardoor minder doorbloeden, waardoor ze minder goed gaan functioneren en pijnklachten kunnen geven. Hiervoor is het belangrijk om te proberen te ontspannen, wat helaas vaak makkelijker gezegd is dan gedaan… Gelukkig kan de masseur helpen het lichaam weer tot rust te brengen en de spieren stimuleren, wat het begin van genezing kan betekenen.

Daarnaast kan rugpijn ook worden veroorzaakt door verzwakte buikspieren en rugspieren. Het lichaam in conditie houden is daarom van essentieel belang. Als bijvoorbeeld de buikspieren verzwakt zijn, dan moeten de rugspieren harder werken om de romp overeind te houden. Dat geldt ook voor verzwakte rugspieren: als de belangrijke rugspieren verzwakt zijn geraakt, moeten de kleinere spieren het zware werk uitvoeren. Maar daarvoor zijn ze helemaal niet gemaakt zijn! Verantwoorde beweging is dus essentieel voor een gezond lichaam.

Ditzelfde principe zie je wanneer er eerst pijn was in andere delen van het lichaam: om de pijn te vermijden ga je (on)bewust andere bewegingen maken, waardoor andere spieren in het lichaam zwaarder worden belast dan de bedoeling is. Hierdoor kunnen de klachten uiteindelijk verergeren tot een groot probleem. 
 

Overige rugklachten

Tevens kunnen ongelukken en trauma zorgen voor rugklachten. Ook wanneer de dokter geen medisch aanwijsbare oorzaak ziet, kan het nog steeds zijn dat je last hebt van je rug. Dit kan komen doordat de spieren bijvoorbeeld een enorme klap hebben gekregen, of doordat de spieren zich door de schrik plotsklaps heftig hebben aangespannen. Mogelijk kan de masseur hier helpen de spieren weer gezond te krijgen, door ze de met rust aan aandacht te stimuleren.

Platte voeten zijn ook een oorzaak van rugklachten in de onderrug. Doordat de lichaamshouding al in de voeten verkeerd gaat, moet het lichaam in het bekken corrigeren en wordt er veel van de rug gevraagd. Té veel. Tijdens de inspectie van het lichaam voor de aanvang van de massage kan een dergelijke afwijking opgemerkt worden. Hier is een oplossing om steunzolen op maat aan te schaffen & de rugspieren door massage of fysiotherapie weer beter te laten functioneren.

Tot slot moet vermeld worden dat afgesleten wervelschijven ook een veel voorkomende veroorzaker van rugpijn zijn. Hoewel afgesleten wervelschijven eigenlijk een medisch aantoonbare aandoening zijn, kunnen ze niet verholpen worden. Rugklachten op spierniveau die door afgesleten wervels veroorzaakt worden kunnen daarom behandeld worden door de masseur. Ook hier geldt dat het essentieel is daarnaast zelf ook op je houding en leefwijze te letten, om te voorkomen dat de klachten erger worden.